PORSCHE 911 - 964
CARRERA 4 CABRIOLET

I slutet av åttiotalet hade 911-modellen varit i produktion under nästan ett kvarts sekel. Utvecklingen hade avstannat, eftersom Porsche (förgäves) försökte få sina kunder att istället välja de tilltänkta efterträdarna 924 och 928… LÄS MER

I slutet av åttiotalet hade 911-modellen varit i produktion under nästan ett kvarts sekel. Utvecklingen hade avstannat, eftersom Porsche (förgäves) försökte få sina kunder att istället välja de tilltänkta efterträdarna 924 och 928. Men kundernas förkärlek till 911:an tvingade Porsche att åter satsa på den gamla svansmotorbilen. Förändringarna var så omfattande att den nya bilen fick ett nytt modellnummer, 964, men 911-namnet var nu så etablerat att det fick hänga med i marknadsföringen.

På utsidan nöjde sig Porsche med en lätt uppdatering, med integrerade stötfångare och en bakspoiler på motorluckan som fälldes ut när bilen kom upp i fart. Detta gav bättre stabilitet i högre hastigheter, vilket behövdes eftersom karossens förbättrade aerodynamik gav högre toppfart än tidigare modeller.

Men under karossen var 964:an i stort sett nykonstruerad. Här drog Porsche nytta av erfarenheterna från superbilen 959. Bilen fick nya hjulupphängningar med skruvfjädrar. Motorn förstorades till 3,6 liter och försågs med dubbeltändning. För första gången fick en 911-modell moderna finesser som servostyrning och ABS-bromsar. Den kunde även levereras med en modern automatlåda, kallad Tiptronic.

Den första 964-version som presenterades, hösten 1988, var fyrhjulsdriven. Systemet var enklare än på Porsche 959, men gjorde 964:an mer lättkörd än företrädaren. Dessutom spädde det på 911-modellens rykte som sportbilen som tål vardagsbrukande året runt. Porsche 964 introducerades hösten 1988 som den fyrhjulsdrivna Carrera 4. Våren 1989 fick den sällskap av den bakhjulsdrivna Carrera 2, som efterträdde den äldre 911:an. Bägge versionerna tillverkades med tre olika karosser: coupé, targa och cabriolet.

Vårt exemplar är en 964 Carrera 4 i Cabrioletutförande. Denna Porsche är i otroligt fint skick med endast 10.000mil på mätaren. Bestyckad med den fantastiska färgkombinationen Indischrot (Guards red) exteriört och svart läder interiört. Från fabrik beställdes denna bil med påkostade, elektriska sportstolar med röda kederlister. Bilen levererades ny i Helsingborg 1990-04-24 och har allt sedan dess tagits väl omhand. Till bilen följer en hel del dokumentation. 

* Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar.
Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.

PRIS: *SÅLD

Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.