Porsche 911
Carrera 3,2
Coupé

1984

I slutet av femtiotalet planerade Porsche att bygga en större, fyrsitsig bil. Projekt 695 ledde fram till en prototyp ritad av Butzi Porsche. Men istället kom man sig för att satsa på en mer renodlad sportbil istället.

Projektet kallades ”Projekt 901”. Man behöll grunddragen från Porsche 356, med en svansmonterad, luftkyld boxermotor och torsionsfjädring. Men den nya bilen var betydligt större och modernare än företrädaren och ärvde ingen teknik från 356:an. Motorn fick sex cylindrar, för en mer sofistikerad gång och nya hjulupphängningar gav bättre vägegenskaper. Modellen var som sagt tänkt att kallas”901″ men namnet ändrades istället till 911. Detta efter att Peugeot gripit in för att skydda sina modellnamn. 

När Butzi Porsche ritade karossen till den nya bilen, behöll han fronten från 695:an näst intill oförändrad, men ritade en ny coupé-taklinje kombinerad med en sluttande akter.
I september 1973 genomgick 911:an den största yttre uppdateringen under tillverkningstiden. Nya stötfångare, anpassade efter lagkrav på USA-marknaden, förändrade bilens utseende, speciellt i kombination med att alltfler kromade dekorlister ersattes av svartlackerad dekor. Motorn förstorades återigen, nu till 2,7 liter. De tre grundmodellerna kallades nu 911, 911S och 911 Carrera. Hösten 1983 förstorades motorn en sista gång, till 3,2 liter och bilen bytte då även namn till 911 Carrera.

Vi kan nu presentera ett läckert Svensksålt exemplar från 1984, lackerad i Svart kombinerad med specialbeställd vit inredning i läder. Denna Porsche 911 såldes ny av Rydbergs Motor i Kalmar i november 1983 till Liselotte Hansen. Bilen är väldokumenterad och väl underhållen genom åren. Senaste brukaren av bilen har ägt den sedan 2008. Mer information och bilder kommer inom kort.  

PRIS: *På förfrågan 🙂

. ..

* We do everything we can to provide as accurate information as possible about our cars. However, we must reserve ourselves for any typos regarding the car's equipment and number of miles driven.