VOLVO P1800S

Volvo hade tidigare byggt sportbilen Volvo Sport med internbeteckningen P1900, men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet…. LÄS MER

Volvo hade tidigare byggt sportbilen Volvo Sport med internbeteckningen P1900, men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet. Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. Bilen ritades av Helmer Pettersons son Pelle Petterson som vid tillfället var praktikant på det italienska designföretaget Frua i Turin. Företaget hade startats av Pietro Frua (1913-83) strax före andra världskriget, och Frua hade ett finger med i spelet då P1800 skapades. Hans sextiotalsbilar hade just den typiskt italienska och skulpturala elegansen, som även kännetecknar P1800.

P1800-modellen fick stor popularitet genom den brittiska TV-serien Helgonet, där Roger Moore körde en vit P1800 med registreringsnumret ST 1, där ST uppenbart står för Simon Templar (St är även en förkortning av Saint eller Helgon).

Dåvarande kronprins Carl Gustaf fick 1966 ta emot en ljusblå P1800 – med ekerfälgar och svarta skinnsäten – av Volvos PR-chef Hans Blenner och Folke Brigård. Detta var hans första egna bil och registreringsnumret var AA 1515. Han blev samtidigt hedersmedlem i P1800 klubben.

Volvo P1800 S tillverkades mellan augusti 1968 och juli 1969. På modell S tillkom en  ny B20B-motor och på vänsterstyrda vagnar ersätts de klassiska dubbla SU-förgasarna med förgasare från Zenith Stromberg. Bilen utrustades även med bromsar med triangeldelat tvåkretssystem från 140-serien, modifierad koppling och bakaxelutväxling. 

Vårt exemplar är just en Volvo P1800 S från 1969. Bilen såldes ny till fröken Lizzie Seth i Skåne den 17 April 1969. Under 2019 renoverades bilen. Den demonterades helt innan omlackering. Samtidigt renoverades även motorn och ett nytt avgassystem monterades. Samtliga gummilister byttes ut tillika vindrutan. Samtidigt renoverades även fram och bakvagn samt bromsar. Bilen har gått ca 500 mil efter denna renovering. Motorn är även uppborrad B20 till 2,2 liter. Växellådan är genomgången och overdriven likaså. 

* Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar.
Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.

PRIS: *SÅLD

Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.