MERCEDES- BENZ
300SL

Efterträdaren till Pagodan var Modell R107. Som sedermera kom att kallas ”Dallasmoppen”. R107 är den mest långlivade av alla SL-generationer med en livslängd på 18 år i produktion. Modellen gjorde sig omåttligt populär, tack vare Bobby Ewing i Dallas. Som i serien körde en Mercedes-Benz 300 SL från 1989. Detta var modellens sista tillverkningsår. …. LÄS MER

Mercedes-Benz 300 SL var till en början endast tänkt att tillverkas som tävlingsbil. Utvecklingen av racerbilen 300 SL påbörjades 1951 med lyxmodellen 300 S som mekanisk mall. Att man tvingades använda en ”standardbil” som mall berodde på efterkrigstidens pengabrist. Grunden bestod därför av den typiska pendelaxeln bak. Utrustad med en rak sexcylindrig maskin med enkel överliggande kamaxel placerad fram. I 300 SL moderniserades den med ny aluminiumtopp och tre solex-förgasare för ökad effekt. Då drivlinan blev tung så kompenserades detta med lättare chassi och kaross. Den strömlinjeformade coupékarossen i aluminium byggd på en fackverkskonstruktion omöjliggjorde ”normala” bildörrar. Istället tvingades man fästa dörrarna i taket, vilket gjorde att man fick öppna dörrarna rakt uppåt. Såldedes var den legendariska Mercedes-Benz 300 SL ”Gullwing” (måsvingen) född! Redan 1952 skördade bilen sina första stora framgångar under Le Mans, där 300 SL kom både etta och tvåa. Samma år tog bilen första, andra och tredje plats i Nurburgring,
Den första ”civila” 300 SL Gullwing modellen, presenterades på bilsalongen i New York 1954. Det som främst skilde bilarna åt var att gatbilen fått vanlig stålkaross istället för aluminium. Interiören anpassades även gatubruk och motorn blev starkare tack vare direktinsprutning från Bosch.
Den första Cabrioletversionen av 300 SL tillverkades 1957 och kom att kallas ”300 SL Roadster” Denna första cabrioletversion av 300 SL tillverkades fram till och med 1963. Därefter följde ”Pagodan” eller modell W113, som var betydligt mer jordnära och fyrkantig till utseende. Man fokuserade nu istället på användarvänlighet, säkerhet och komfort. Modellen gick nu också att beställas med automatlåda. Pagodan tillverkades fram till och med 1971.
Efterträdaren till Pagodan var Modell R107. Som sedermera kom att kallas ”Dallasmoppen”. R107 är den mest långlivade av alla SL-generationer med en livslängd på 18 år i produktion. Modellen gjorde sig omåttligt populär, tack vare Bobby Ewing i Dallas. Som i serien körde en Mercedes-Benz R107 från 1989. Detta var modellens sista tillverkningsår. Samma år beställde Thituson Bil i Värnamo in 10 stycken röda 300 SL, med crémefärgad läderklädsel. Thituson Bil valde även att bestycka dessa 10 bilar med läckra aluminiumlister som löpte längs med sidorna och över hjulhusen. Bilarna såldes då för 400.000SEK styck.

Vi kan nu presentera ett sällsynt fint exemplar, som är just en av dessa 10 bilar. 
Denna Mercedes-Benz 300SL såldes ny till Lena Karlsson i Värnamo, den 4e Januari 1989. Sedan bilen var ny har den endast sommarkörts och förvarats i varmgarage vintertid. Bilen är servad enligt serviceintervall och aldrig omlackerad, så när som bagageluckan. Den observante kan urskönja att 300SL-emblemet sitter på fel sida av bagageluckan. Historien om varför är både rolig och dokumenterad. Hardtoppen är så gott som oanvänd och har stått härbärgerad i emballage de senaste 23 åren. Suffletten är utbytt till nytt original år 2022. Detta exemplar av Mercedes-Benz 300 SL är i ett väldigt fint och välbehållet skick och har i dag gått cirka 12.000 mil.
Kontakta oss gärna för mer info. 

* Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar.
Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.

PRIS: 549.000SEK

Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.