MERCEDES-BENZ
280SE

Mercedes-Benz W116 var den första modellen som företaget officiellt kom att kalla S-klass. Det är samtidigt den sista modellen där kromlister och kromdetaljer kom att vara de avgörande designdetaljerna.
I September 1980 rullade den sista W116 ut ur fabriken. Då hade Mercedes totalt tillverkat
473 035 stycken bilar.
Denna 280SE är lackerad i ”Milan Brown Metallic” och klädd interiört med Mercedes-Benz REX-klädsel i tidstypiskt mönster. Bilen är mycket välbevarad och fint omhändertagen genom åren.
.. LÄS MER

Utvecklingen av den nya generation Mercedes-Benz S-klass började 1966, vilket enbart var ett år efter lanseringen av W108/09.  Designen, färdigställd i december 1969, var ett stort steg framåt, med mer maskulina linjer som kombinerades för att skapa en elegant och sportig karaktär.
Det grundläggande designkonceptet var de samma som ursprungligen introducerades på Mercedes-Benz R107 SL-klass roadster. Framförallt när det gäller fram- och bakljusen.
Modellen fick även de räfflade lampskydden som höll smutsansamling på avstånd. Detta skulle förbli ett Mercedes-Benz designtema hela vägen in på 2000-talet. W116, som den nya modellen kom att kallas, var Friedrich Geigers sista design för Mercedes-Benz.
Hans karriär började med Mercedes-Benz 500K redan 1933.

Den nya modellen presenterades i september 1972. Modellutbudet inkluderade från början två versioner av M110-motorn (rak sexa med 2746 cc cylindervolym) — 280S (med Solex-förgasare) och 280SE (med Bosch D-Jetronic-insprutning), plus 350SE, som drivs av M116-motorn (V8 med 3499 cc slagvolym).
Efter oljekrisen 1973 lades även en 280SEL med långt axelavstånd till i modellprogrammet.
Mercedes-Benz W116 var den första modellen som företaget officiellt kom att kalla S-klass. Det är samtidigt den sista modellen där kromlister och kromdetaljer kom att vara de avgörande designdetaljerna hos Mercedes.
I September 1980 rullade den sista W116 ut ur fabriken. Då hade Mercedes totalt tillverkat
473 035 stycken bilar. Den sista att tillverkas var en 300 SD med turbodiesel, en
modell som var ämnad för den Amerikanska marknaden. 
Modellen var fokuserad på säkerhet och robusthet. Vilket tydligt märks. Skämtsamt (men väl överensstämmande med verkligheten) brukade man säga att bilen höll, hela vägen från fabriken till skroten. Därför kan det i dag vara svårt att hitta ett lågmilat och fint exemplar av denna modell.

Vi har nu nöjet att presentera just ett sådan exemplar.  En svensksåld Mercedes-Benz 280SE, från 1977. Med endast två tidigare ägare och endast c.a. 5000 mil på mätaren.
Bilen såldes ny av Philipsons i Uppsala till ”hemmafru” Eva D, den 17 mars 1978. Hon brukade sedan bilen varsamt fram tills hon sålde den vidare år 2017 till en herre, även han boende i Östhammar.

Denna 280SE är lackerad i ”Milan Brown Metallic” och klädd interiört med Mercedes-Benz REX-klädsel i tidstypiskt mönster. Bilen är mycket välbevarad och fint omhändertagen genom åren. Sedan bilen var ny har alla säten varit utrustade med skyddande överdragsklädsel. Vilket gör att sätena är så gott som i nyskick. 
Det äldsta bevarade besiktningsprotokollet är daterat Juni 1986. Då hade bilen rullat 4273 mil. Den senaste besiktningen gjordes i Juni 2023, med en mätarställning på 5312 mil. Således har bilen rullat c.a. 1000 mil de senaste 37 åren.
Bilen är även utrustad med tidstypiska barockfälgar, som var ett fränt tillval på sin tid.

Till bilen medföljer Instruktionsböcker, garantibevis, leveranskort och en hel del andra dokument i dess original. Kontakta oss för mer information.

* Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar.
Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.

PRIS: 349.000SEK

Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.