Den ursprungliga Audi Quattro-tävlingsbilen debuterade 1980, först som en utvecklingsbil och sedan mer formellt i Janner Rally 1980 i Österrike. Till stor del baserad på karosskalet. Hos de pågående Quattro-modellerna (i motsats till de kommande grupp B-bilarna) producerade motorn i den ursprungliga tävlingsversionen cirka 304 hk (224 kW; 300 hk). 1981 blev Michèle Mouton den första kvinnliga föraren som vann ett världsmästerskapsrally och just i en Audi Quattro. Under de kommande tre åren introducerade Audi utvecklingen av A1 och A2 i Quattro som svar på de nya grupp B-reglerna och höjde samtidigt kraften för den turboladdade 5-cylindriga motorn till cirka 355 hk (261 kW; 350 hk).
Quattro A1 debuterade vid säsongsöppningen WRC 1983 Monte Carlo Rally och vann sedan svenska Rallyt och Rally Portugal med Hannu Mikkolas bakom ratten. Med legendarer som Stig Blomqvist, Mikkola och Walter Röhrl, vann A2-utvecklingen totalt åtta världsrallyn, tre 1983 och fem 1984.
Vi kan nu presentera en Audi Ur Quatro A2 Appendix K FIA från 1981. En riktig rallyklassiker i fantastiskt skick.
Bilen har gått i bland annat Midnattssolsrallyt och Svenska Rallyt Classic.
Bilen är utrustad med alla rätta delar, utan tanke på omkostnader. Motorn ger ca 400HK med en tätstegad kort låda. Passa på att slå till på ett riktigt vilddjur!
PRIS: *På förfrågan.
Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.
*Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar. Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.