Porsche 901 presenterades på bilsalongen IAA i september 1963, men produktionsstarten dröjde ett år, fram till hösten 1964, då bilen bytt namn till Porsche 911.
Första året såldes bara en enda variant, men i september 1965 introducerades den halvöppna modellen Targa. Taksektionen över framsätena gick att ta bort, liksom bakrutan, som var gjord av plast de första åren. Kvar blev en kraftig båge över baksätet, som skyddade passagerarna vid en olycka.
Hösten 1966 tillkom den sportigare 911S. Förutom den starkare motorn, hade den krängningshämmare bak och de lättmetallfälgar från Otto Fuchs som senare blivit så karaktäristiska för 911-modellen.
Hösten 1967 förlängdes hjulbasen, vilket förbättrade vägegenskaperna. En enklare tredje modell, 911T, kompletterade programmet nedåt och en halvautomatisk växellåda, kallad Sportomatic, erbjöds som tillval.
I september 1969 förstorades motorn till 2,2 liter och två år senare, i september 1971 ännu en gång till 2,3 liter. Anledningen var att behålla prestandan, trots allt strängare avgasreningskrav på Porsches viktigaste marknad, USA.
Den svenska polisen förvärvade under åren 1965-1972 sammanlagt tretton stycken Porsche 911/912 för användning främst inom trafikövervakningen. Det var en av polisens 911:or som användes för att snabbt transportera justitieminister Lennart Geijer från sitt sommarställe utanför Malmö till Bulltofta flygplats i samband med flygkapningen där 1972.
Porsche tillverkade ett antal tävlingsversioner av 911:an, med namnet Carrera RS, där RS står för Rennsport, eller motorsport.
Först ut var Carrera RS 2.7 från 1972. Förutom den större motorn, hade bilen lättats cirka 100 kg genom att ta bort mycket av komfortutrustningen och använda tunnare karosspaneler. Bilen utmärktes, förutom av stora dekaler med texten ”Carrera”, av spoilers fram och bak. Den fasta bakspoilern var en del av motorluckan, gjuten i glasfiber.
Under 1973 och 1974 tillverkades den vidareutvecklade Carrera RS 3.0, med större motor, större bromsar och ännu större spoilers.
1984 tillverkades Carrera SC/RS, med breddad 930-kaross, större bromsar och chassi-delar från sjuttiotalets RS-bilar.
Under 911-modellens sista år erbjöds den även i Club Sport (CS)-utförande. Motorn var original, men genom att ta bort mycket av komfortutrustningen minskades vikten cirka 50 kg.
Vårt exemplar är en ”klon” i rallyutförande.
PRIS: *Pris på förfrågan*
Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.
*Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar. Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.