Under Monte Carlo-rallyt 1966 visade verkligen Mini Cooper S vad den gick för. ”De tre musketörerna:” Mäkinen, Aaltonen och Hopkirk dominerade tävlingen redan från första början, och det var i den ordningen som de sedan gick i mål som de tre bästa förarna. Glädjen varade dock inte länge. Detta då den franska tävlingskommissionen beslöt sig för att diskvalificera trion på grund av de extramonterade lamporna i grillen, som ej påstods överensstämma med de officiella bestämmelserna. På samma sätt drabbades fjärdeplatstagaren Roger Clark i sin Ford Lotus Cortina, som även han fick nedslag på de monterade extraljusen. Således diskvalificerades samtliga ettan, tvåan, trean och fyran och vinsten gick istället till den finske Citroën-föraren, Pauli Toivonen som egentligen passerade mållinjen som nummer fem.
Vad många inte vet är att Mini faktiskt skapades som en lösning på den pågående oljekrisen 1956. En kris som förstärktes ytterligare på grund av Suezkrisen samma år. Då oljebristen var stor så tvingades biltillverkarna skapa bilar som var bränsleeffektiva. Det är därför Alec Issigonis (senare dubbad till ”Sir”), en turkisk född engelsman, skapade världens första Mini. Projektet med denna bil gick under namnet ”ADO15” och redan 1959 presenterade BMC (British Motor Company) med Alec Issigonis i spetsen den första Minin. Modellen var en milstolpe med sin framhjulsdrift, tvärställda motor, 10 tumshjul och effektiva användande av ytor. 1961 blev Issigonis teknisk direktör vid BMC. Han adlades och pensionerades 1971, men arbetade vidare fram till sin död 1988.
Den mest ikoniska Minin i historien föddes genom ett samarbete med John Cooper. Han var ägaren till Cooper Car Company som han bildade redan 1947 tillsammans med sin pappa, Charles Cooper.
De byggde snabba sportbilar för banracing och sedermera till Formula 1 och Indianapolis 500. John Cooper såg potential i BMCs Mini och lyckades övertala BMC och Alec Issigonis vilket 1961, resulterade i Austin Mini Cooper och Morris Mini Cooper.
För att göra dessa modeller lite sportiga så ökade han motorernas kapacitet från 848 till 997 kubik, vilket gav minin 19 utökade hästkrafter. För att uppfylla homologeringsbestämmelserna för grupp 2-rally, monterades också dubbla förgasare.
1963 utvecklades modellen ytterligare genom en förstärkt motor på 1070 kubik. Denna modell kom att kallas ”Mini Cooper S” där ”S” givet stod för Sport! Denna modell kom att göra stor succé inom rallysporten, med flertalet tunga vinsttitlar under framförallt 60-talet.
Vi kan nu presentera ett exemplar av just denna modell. En Svensksåld Austin Mini Cooper S från 1966. Lackerad i Signalröd färg och svartmålat tak. Denna Mini Cooper S såldes ny i Dalarna, den 27 oktober 1967 till Rallyföraren Carl Gunnar ”CG” Sundqvist. Snabbt trimmade han upp motorn från 78hk till rafflande 90hk. Han bytte även ut framsätena till tidstypiska rallysäten från ”Paddy Hopkirk” av modellen ”Apline”. Med just denna bil ställde Carl Gunnar upp i flertalet rallytävlingar. Bland annat Vinterpokalen i Sandviken 1968, som finns dokumenterat i bildgalleriet.
Bilen har sedan dess levt hela sitt liv i Dalarna. Genom åren har bilen tagits väl omhand och servats och underhållits varsamt. Motorn är precis genomgången och servad av renommerad sportbilsverkstad. Framsätena är varsamt renoverade i ett utsökt originalskick. Bilen är fantastiskt rolig och rapp att köra. Kontakta oss för mer information.
* Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar.
Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.
PRIS: 359.000SEK
Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.