Bentley grundades den 18 januari 1919 av Walter Owen Bentley. Bentley hade då gjort sig ett namn för sina flygmotorer som användes flitigt under första världskriget. Under sina tidigaste år var märket mycket framgångsrikt på tävlingsbanorna med segrar i Le Mans 1924, 1927 och 1930. Vinsterna gjordes med Bentleys ”3 Litre”, som var mycket avancerad för tiden med 4 ventiler per cylinder (först i världen) och dubbla tändstift. Bilen var ytterst (för tiden) pålitlig, vilket bidrog till vinsterna.
Trots dessa bedrifter lyckades Bentley inte få ordning på ekonomin och spiken i kistan blev till sist Wall Street kraschen vilket tvingade Bentley att sälja ut bolaget 1931, till ett anonymt holdingbolag. Detta holdingbolag visade sig sedermera vara ärkerivalen Rolls-Royce.
Tiden efter andra världskriget levde den brittiska bilindustrin efter devisen ”exportera eller dö”. Efter två förödande krig på trettio år var landet i desperat behov av exportinkomster. Bentleys bidrag till satsningen, Mark VI, var den första bil som lämnade företaget komplett med kaross. Tidigare hade Bentley och Rolls-Royce levererat ett körklart chassi varpå kunden själv sedan fick köpa karossen från en fristående karossmakare. Mark VI presenterades i maj 1946. Modellen var byggd i stålkaross och tillverkades fram till och med 1952. Modellen i stålkaross nådde stora framgångar och är än idag högt ansedd hos bilsamlare. Totalt tillverkade Bentley 5.200 stycken Mark VI.
Modellen levde dock vidare där fristående karossbyggare skapade sina egna karosser på det befintliga chassit. En av de mest berömda tillverkarna var firman Freestone & Webb.
Freestone & Webb grundades 1923 och blev snabbt ansedda karosseribyggare med guldvinster i London Motor Show, nio år på raken!
Freestone & Webb tog sig ann och tillverkade Mark VI karosser helt i aluminium. Enligt uppgift kom dem att tillverka sju stycken Mark VI i aluminium. Vilket gör denna variant av Bentley Mark VI till en svårfunnen och mycket ovanlig raritet.
Vi kan nu presentera ett exemplar av just denna eftertraktade bil. Bilen är idag drygt 70 år gammal men i ett fantastiskt välbehållet och väldokumenterat skick.
Bilen levererades ny av bilfirman ”The Rootes Group” den 29e augusti 1952 till Eric Doyle i Hollingbourne, Kent, Storbritannien. Eric Doyle tog hand om bilen utomordentligt väl och tillryggalade endast drygt 9000 mil när han till sist sålde bilen 1970 till den ansedda bilfirman ”Paddon Bros” i Knighsbridge, London. De sålde sedan vidare bilen till sin andra ägare, Bentley-entusiasten Mr Whiteway. Han brukade sedan bilen sparsamt och deltog främst i Bentley-klubbens interna tävlingar.
Mr Whiteway ägde denna bil i femton år och körde under dessa år endast bilen c.a. 950 mil.
1985 fick således bilen sin tredje ägare, John von Spreckelson i Woking, England. Bilen såldes via Bentley-specialisten Peter Harper som även år 1996 fick förtroendet att sälja bilen vidare till sin fjärde ägare. Denna gång till Svensken Gösta Mollefors, som vid tiden var bosatt i Tagerwilen i Schweiz. Han lät genomföra en fullständig genomgång av bilen. Detta utfördes av den ansedda firman P.J. Fischer i London. Gösta ägde sedan bilen fram till sin bortgång. Bilen fick då sin senaste ägare år 2000 bosatt i Sverige.
Det som skiljer en Freestone & Webb Mark VI från en standardbil i stål är framförallt de flytande linjerna av karossen. Kvaliteten i interiören är även den betydligt mer påkostad och dekorativ, med träbeklädnader och charmiga ”picknikbord” i baksätet.
Till bilen följer en stor mängd dokumentation, bilder och kvitton. Bilens instruktionsböcker och verktygslåda har även de bevarats och medföljer givetvis till bilen.
Kontakta oss för mer information.
* Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar.
Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.
PRIS: *SÅLD
Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.