OPELS Kadett B släpptes 1966 och hade då växt i alla ledder, men byggde i huvudsak på samma teknik som föregångaren. Alla Kadett B hade transversalfjäder fram, 1966 och 1967 års modeller hade bladfjädrar bak, 1968 till 1973 års modell var utrustad med spiralfjädrar, förutom Caravan som fick behålla bladfjädrarna. En udda version kallades Olympia, och var en lite lyxigare version än Kadett, men förutom utsmyckning och motorer, var den identisk med Kadett. Större motorer kom också. Standard var nu 1100, men även 1500, 1700 och senare kom även 1900 cc i den populära Rally-Kadett versionen. Den stora motorn på 90 hästar, gav Rally-Kadetten god prestanda, och de användes flitigt imotortävlingar, med stora framgångar.
I Sverige blev Opels Rallye version genast en framgångssaga. Med SM-segrar i både Grupp 1 och 2. I 1970 års RAC-Rally kom Opels Rally Kadette tvåa, trea och fyra, med ett maffigt OPEL-team bestående av svenskarna Bus-Ove Eriksson, Lillebror Nasenius och Janne ”Satan” Henriksson i spetsen.
Opel tillverkade även en ännu starkare Rally-Kadett, med 1900 cc motorn trimmad till 106 DIN hk. Denna version fick tillnamnet ”Sprint”, i likhet med den större Rekord när denna var försedd med den trimmade motorn.
Detta exemplar är just en Kadett ”Sprint” i ett fantastiskt skick.
PRIS: *SÅLD
Vi erbjuder finansiering av detta fordon. Läs mer om våra finansieringsalternativ här.
*Vi gör allt vi kan för att lämna så korrekta uppgifter som möjligt om våra bilar. Vi måste dock reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller bilens utrustning och antal körda mil.